søndag 15. august 2010

Frøinnkjøp august

Følgende frø ble kjøpt inn 14.08.10

 

Akeleie Spring Magic White m/flere

( Aguileia Spring Magic White)

Kompaktvoksende hvit og rosa akeleiesort. Meget tidlig . Så inne eller direkte. Høyde 0.35. 2 årig staude

Akelie-Spring-Magic-Rose-and-White_full_plant

Herdighet: H7, H8

Vokseplass: Halvskygge, skygge, sol

Vansklighetsgrad: Lett

Snitt: Venegnet

               Min.høyde: 15

                               Maks. høyde: 80

                              Plantetid: April, Mai

 

Barneøyeblomst

( Nemophila discoidalis )

Svarte blomster med sølvhvit kant gir dramatisk effekt i rabatt, steinbed og kar. Så direkte om våren i godt drenert jord. Ettåring som selvsår.

Barneoeyeblomst_full_plant

Vanskelighetsgrad: Lett

Snitt: Ikke egnet

Min. høyde: 15

Maks. høyde: 20

Såtid: Mai, Juni

 

 

Erteblomst Winter Elegance Lavender m/flere

(Lathyrus odoratus)

De lange rankene får et vell av lysende, velduftende blomster i vakre farger. Utmerket overalt i hagen, og flott til snitt. Så inne eller direkte.

Erteblomst-Winter-Elegance-Lavender_full_plant

Vanskelighetsgrad: Lett

Blomstrer: Juli-oktober

Snitt: Velegnet

Min. høyde: 100

Maks. høyde: 200

Planteavstand: 10

Forkultur: Ja

             Såtid: Mai, Juni

                             Sådybde: 1

 

Fløyelsblomst Vanilla

( Tagetes erecta, hvit )

Meget dekorativ plante. Passer nesten overalt i hagen, men den kompakte buskete veksten gjør at den er spesielt flott i bed og som kantplante. Får masser av lysende blomsterkurver.

Floeyeslsblomst-Vanilla_full_plant

Vanskelighetsgrad: Lett

Blomstrer: Juni-oktober

Min. høyde: 55

Maks. høyde: 65

Planteavstand: 20

Såtid: Mai

                                         Sådybde: 1

Tusenfryd Tasso Strawberries & Cream

Bellis perennis

Flott staude som får mengder av velfylte blomster. Blomstrer spesielt lenge. Utmerket i bed og rabatter, i potter og på gravsteder. Så direkte.

Tusenfryd-Tasso-Strawberries-Cream_full_plant

 

Planteavstand: 15

Blomstrer: April-Juni

Min. høyde: 15

Maks. høyde: 20

 

 

 

 

Kornvalmue Engels Chor

Papaver rhoeas

Populær plante som er meget dekorativ og lett å dyrke. Blomstene har usedvanlig gode fargeeffekter. Meget velegnet i bed, rabatter og grupper. De fleste egner seg utmerket til tørking.Så direkte

Kornvalmue-Engels-Chor_full_plant

 

Vanskelighetsgrad: Lett

Blomstrer: Juni-juli

Snitt: Egnet

Min. høyde: 60

Maks. høyde: 70

Planteavstand: 20

         Såtid: April, mai

 

Lavendel

( Lavandula angustifolia )

En meget takknemlig bedplante som får mengder av vakre blomster. Dufter deilig og er meget dekorative tørket. Passer utmerket sammen med roser, da de holder rosene frie for lus.

Lavendel_full_plant

 

Herdighet: H4

Vokseplass: Sol

Vanskelighetsgrad: Lett

Blomstrer: Juli-august

Min. høyde: 40

Maks. høyde: 50

                         Planteavsgtand: 30

 

Det skal bli spennende når vi kommer til desember/januar når jeg kan begynne å så disse. Dette blir et år med en del prøving og feiling kan jeg tenke meg….

Ingen kommentarer: