torsdag 20. mars 2008

God påske!

Påsken har meldt sin ankomst og fuglene kvitrer. Der er ikke helt topp vær ute i dag, men det snør i hvertfall ikke. Var ute i hagen og tok et par bilder. Påsken kom tidlig i år, men det virker ikke som om plantene har skjønt at vinteren ennå ikke er over...

Syrinen er i full gang som du ser. Den har grønne knopper over alt. Det kan nok ha noe å si at den står ganske nærme veggen. Men hele busken er jo slik. Jeg husker at den begynte ganske tidlig i fjor også. Nå er jeg aldeles ingen gartner og har heller ingen peiling på planter. Så om det er normalt for Syrinen å begynne så tidlig, skal jeg ikke uttale meg om. Men vi har hatt en ganske unormal varm vår i år og i fjor. Når jeg tenker tilbake 2 år, så var det noen helt andre tilstander på denne tiden. Jeg hadde så masse snø utenfor at jeg ikke kunne se ut av stuevinduet en gang. Og det er ikke tull altså!!! Jeg tror den siste snøen gikk i slutten av mai det året.

Jeg har ingen snø på plenen lenger. Derav kan vi se at det spirer i beddet også. Det er en tåre-blomst som er på vei opp her. Den er utrolig. Tåler det meste. Den har blitt herjet med så til de grader de årene jeg har bodd er. Tinka har latt den gjennomgå mest da..... Men uasnett, den er så villig, og kommer like herlig hvert år. Det er jo godt det, for jeg har ikke akkurat et bed som bogner med blomster. Det er roser der, som jeg klipper helt ned hvert år (lengre enn det er normalt å gjøre) men den kommer uansett. Resten er nok bare ugrass. Har ikke grønne fingre hver dag. Men det glimter til innimellom. Noen ganger får jeg virkelig til blomstene i hagen:) Slik var det i fjor sommer. Da var jeg i grunnen litt stolt. Får håpe jeg glimter til igjen i fremtiden. Blomster er vakre når de blir passet på, og de frisker opp omgivelsene rundt en.

Ingen kommentarer: