mandag 3. mars 2008

Slottsfjellet!

Nok en helg er vel overstått! På søndag var jeg først i Tønsberg Domkirke. Det var en kraftful preken av David Gjerp som er Domprost i Tbg. Utrolig fint å høre på samt veldig klar forkynnelse! Etter litt kirkekaffe ville jeg ta meg en tur opp på Slottsfjellet. Været var jo perfekt for en tur denne dagen. Nå er det 8 år siden jeg flyttet til Vestfold, og må innrømme at jeg bare har sett fjellet på avstand, så da var det vel på tide med min første tur opp dit.....?!?Jeg parkerte bilen, fikk med Tinka og tok bena fatt. Det var forresten en god idè å ta med seg hunden...Bakken opp er ganske bratt serru:) Tinka er litt ivrig av seg, så da var det bare å gi henne full utfoldelse (og dra meg opp) Vel oppe etter en strevsom tur (for hunden) fikk jeg et virkelig overblikk av Tønsberg, Norges eldste by. Det er vel på sin plass med litt historie om Slottsfjellet for dem som ikke kjenner til den...
Slottsfjellet er et lite fjell i Tønsberg med en høyde på 63 meter over havet. Der finner man ruinene av en kirke og Tunsberghus festning fra middelalderen, samt Slottsfjeldstårnet. Byens landemerke. Slottsfjellet var tidligere et kongssete. Fjellet ble i middelalderen lenge kalt Mikkelsberg etter Sankt Mikaelskirken på fjellet. Tunsberghus festning på toppen av fjellet har sannsynnligvis dominert byen og jordbruksområdene rundt også før 1100-tallet da baglerne forskanset seg der under beleiringen av Kong Sverre og Birkebeinerne. Tunsberghus gjennomgikk en storstilt utbyggning under Håkon Håkonssons og Magnus Lagabøtes regjeringstid på 1200-tallet. Festningen var residenssete for Tønsberg len til 1503, da den ble brent ned og ikke bygd opp igjen. I dag er det bare lave ruiner igjen av anlegget på Slottsfjellet.


Til Tønsberg bys 1000-års-jubileum i 1888 ble Slottsfjellstårnet reist på fjellet. Det er i dag byens mest kjente landemerke.
Siden 1870-tallet har det blitt foretatt flere sprengninger i Slottsfjellet. I 1881 stod Slottsfjelltunnelen ferdig som Norges lengste jernbanetunnel da. Den ble seinere tatt i bruk som veitunnel. I tillegg er det tilfluktsrom og tilfluktsromforbindelser. Under andre verdenskrig ble det også sprengt ut rom i fjellet.
I forbindelse med markeringen av tusenårsskiftet, ble Slottsfjellet valgt til Tønsberg kommunes tusenårssted.


Slottsfjellstårnet
Tårnet på Slottsfjellet ble reist i 1888 på privat initiativ som et minnesmerke i forbindelse med Tønsberg bys tusenårsjubileum. Det er et utkikkstårn i stein med Bjørnstjerne Bjørnsons innskrift: «871-1871 Maa Byen som paa Tunet staar, faa blomstre nye Tusind-aar» og kongesignaturene «Haakon R 1. august 1906», «Olav R 1. juli 1958» og «Harald R. 9. mars 1992». Steintårnet erstattet et tårn av tre som hadde stått på fjellet tidligere, men som var brent ned. Slottsfjellstårnet var i bruk som Tønsberg museum med utstilling av gjenstander fram til 1930.
Vakkert vinterbilde tatt i januar 2008. (desverre ikke av undertegnende)

Ingen kommentarer: